Lokalni niezależni optycy z całej Polski zjednoczyli siły i rozpoczynają akcję #MójBezpiecznySalonOptyczny. W ramach tej akcji optycy, których salony rozmieszczone są na terenie całej Polski, tak aby były dostępne dla każdej zainteresowanej ich działaniem osoby, będą pełnili telefoniczne dyżury w salonach optycznych – KAŻDY może umówić się na indywidualną wizytę, realizowaną w formie „JEDEN NA JEDEN” (jeden klient i tylko jeden optyk lub jeden badający). Na czas wizyty zdezynfekowany salon będzie zamknięty dla innych osób. W projekcie MójBezpiecznySalonOptyczny uczestniczą jedynie salony, w których optycy są w stanie zapewnić bezpieczną i sterylną wizytę, przeprowadzaną zgodnie z procedurami przygotowanymi na podstawie zaleceń Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej[i].
Jakie to procedury?
- Pacjenci są przyjmowani w trybie indywidualnych wizyt po uprzednim umówieniu telefonicznym. Wizyty odbywają się bez towarzystwa osób trzecich. Salon jest zamknięty dla innych odwiedzających w czasie wizyty umówionego pacjenta.
- Zarówno pracownicy, jak i klienci salonu są zobowiązani do korzystania z płynu do dezynfekcji rąk przed, w trakcie jak i po wizycie w salonie optycznym.
- Pracownik salonu optycznego jest upoważniony do przeprowadzenia z klientem dodatkowego wywiadu odnośnie samopoczucia i ewentualnego kontaktu z osobami z grupy ryzyka (objętymi kwarantanną domową, hospitalizowanymi z powodu koronawirusa, etc.) oraz dokonania pomiaru temperatury jego ciała przed przyjęciem na wizytę
- Pracownicy salonów optycznych są zobowiązani do przeprowadzanie regularnych dezynfekcji salonu, w szczególności po każdej wizycie pacjenta (dotyczy wszystkich aparatów, pomocy, przedmiotów, itd. z którymi miał styczność pacjent)
- Pracownicy salonów optycznych są zobowiązani do regularnego wietrzenia pomieszczeń
- Pracownicy salonów optycznych są zobowiązani do zapewnienia środków ochrony osobistej (maseczek, okularów, przyłbic, rękawiczek, płynów do dezynfekcji dla pacjentów i pracowników)
- Pracownicy salonów optycznych są zobowiązani do zagwarantowanie pacjentom możliwości umycia rąk ciepłą wodą z mydłem lub dezynfekcji rąk bezpośrednio po wejściu do salonu.
- Pracownicy salonów optycznych mają obowiązek zadbać o jak największą możliwą odległość pomiędzy pracownikami zakładu, pracownikami zakładu i Klientami (1,5-2 metry).
- Pracownicy salonów optycznych są zobowiązani do zachęcanie klientów do korzystania z płatności bezgotówkowych
- Wprowadzone zostało kontrolowanie stanu zdrowia pracowników w szczególności pomiaru temperatury ich ciała przed rozpoczęciem pracy
- Wprowadzona została zasada skierowania do pracy zdalnej przez co najmniej 14 dni wszystkich pracowników powracających z rejonów zagrożonych występowaniem koronawirusa oraz przejawiających jakiekolwiek objawy infekcji (w szczególności: kaszel, katar, podwyższona temperatura ciała)
- Właściciel salonu optycznego jest zobowiązany do odbycia szkolenia on-line z bezpiecznej obsługi klientów i procedur bezpieczeństwa w salonie zorganizowanego przez firmę Essilor Polonia, JZO, JAI KUDO.
Listę salonów, które biorą udział w projekcie znajdziesz tutaj!
Bibliografia
[i] „Zalecenia KRIO dotyczące postępowania podczas epidemii koronawirusa”: https://www.krio.org.pl/zalecenia-krio-dotyczace-postepowania-podczas-epidemii-koronawirusa/.
Wszystkie informacje dla Optyków zostały zawarte na dedykowanej witrynie bezpiecznysalonoptyczny.pl.